All we need is... post! - Reisverslag uit Palos Heights, Verenigde Staten van Jasmijn en Gerlinde - WaarBenJij.nu All we need is... post! - Reisverslag uit Palos Heights, Verenigde Staten van Jasmijn en Gerlinde - WaarBenJij.nu

All we need is... post!

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn en Gerlinde

29 September 2014 | Verenigde Staten, Palos Heights

Al weken worden wij gewaarschuwd voor het koude winterweer in Illinois. ‘Nog geen winterboots aangeschaft? Haast je, want voor je het weet is het dik in de min’. Je zult begrijpen dat wij optimaal genieten van de laatste warme dagen. Gelukkig was het de afgelopen dagen nog plus 20.

Chicago
Zaterdag zijn we ’s ochtends rond 11 uur weggebracht naar het Metra station waar we de trein hebben gepakt naar Chicago. Eenmaal aangekomen in Millenium park was het al behoorlijk warm. Rond de 25 graden met felle zon en blauwe lucht. We hebben hier om 1 uur afgesproken met onze Nederlandse studiecoach van de CHE. Hij is samen met 3 collega’s van verschillende academies twee weken in Chicago en omgeving om partnerscholen te ontmoeten. Dit alles met het doel om internationale studie te bevorderen en de mogelijkheden hiervoor uit te breiden. Het was erg leuk om weer even Nederlands te spreken met echte Nederlanders in plaats van met geemigreerde -tweede generatie – nederlans/engels sprekende Amerikanen.

We hebben een rondje gelopen door de stad en ondertussen veel vragen beantwoord over hoe we de afgelopen zes weken hebben beleeft. Aangekomen bij Hancock building met de lift naar boven, waar we een adembenemend uitzicht hadden over de kust van Lake Michigan. Vervolgens is iedereen z’n eigen weg gegaan. Over twee weken wordt een bezoek gebracht aan onze school dus dan zullen we ze ongetwijfeld weer tegenkomen.

Wij tweeën zijn daarna richting Willis Tower gelopen waar we na twee uur wachten heel wat foto’s hebben gemaakt van het uitzicht vanaf het skydeck platform. Oftewel een glazen vloer waardoor je Chicago onder je ziet. Na Willis Tower zijn we een hapje gaan eten en daarna op weg gegaan naar de rivier voor onze boottocht; Chicago by night.

Misschien kwam het door de moeheid, misschien door de tijdsdruk, maar het was nog een hele klus om op de goede plaats te komen. Ten einde raad en met nog maar tien minuten voor de boot zou vertrekken hebben we een taxi genomen. Bijna aangekomen op de plaats van bestemming bleek dat toch niet de juiste plaats te zijn. Gelukkig kent de taxichauffeur de stad als geen ander en zo werden we vijf minuten later afgezet op precies één oversteek verwijderd van de plaats waar we de taxi eerder zijn ingestapt. We hebben dus voor niks een rondje door de stad gereden…
Taxichauffeur 10 dollar rijker en wij onder de indruk van onze domheid.

Daarna hebben we een prachtige 1,5 uur durende tocht gehad. Daar kunnen we veel over vertellen maar foto’s zeggen in dit geval meer.
Na de boottocht hebben we, op weg naar het station, supersnel de halve stad doorkruist. Gelukkig hebben we de trein gehaald en zijn we weer veilig aangekomen op de campus.

Dagelijkse schema
De reden dat we dit soort uitjes in het weekend plannen is omdat we het door de week veel te druk hebben met lessen en huiswerk. En om jullie niet de indruk te geven dat we hier alleen zijn om feest te vieren volgt hieronder een beschrijving van een doorsnee schoolweek.

- Gemiddeld 4 uur les per dag
- 50 minuten per les
- 5 verschillende vakken
- 25 studenten per klas
- Gemiddeld twee (groeps)presentaties per vak
- Dagelijks een online quiz over de theorie
- 1 midterm exam en 1 final exam per vak

Lessen
Dit is onze meest intensieve dag die we om 8 uur starten met Macroeconomics. Interessant, maar wel erg vroeg. Gelukkig heeft de docent een harde stem waardoor we goed wakker kunnen blijven. Daarna Marketing; altijd een zeer interactieve lesindeling met veel groepswerk. Leuk om hierdoor onze klasgenoten beter te leren kennen. Vervolgens een paar uurtjes vrij wat we meestal gebruiken voor huiswerk.

Na de lunch op weg naar Management waar we werken aan een soort business simulatiegame. Eigenlijk snapt niemand echt wat we aan het doen zijn. De docent is wel erg aardig en heeft ons laten weten dat we van harte welkom zijn om met zijn gezin Thanksgiving te vieren. ‘s Middags zijn we een paar uur vrij maar eten we vroeg want om 6 uur begint onze avondklas genaamd Global Business. Deze drie uur durende les is onze enige avondklas en dat is maar goed ook. Terwijl het langzaam donker wordt denken wij na over globalisering, verdragen met betrekking tot internationale handel en checken we onze kleding labels om na te denken over outsourching naar lageloonlanden.

Als om 9 uur de les is afgelopen is onze focus ver te zoeken, dus gaan we lekker sporten in het fitnesscentrum wat ook onderdeel van de campus is.

Op dinsdag en donderdag hebben we alleen Engels en dit is vooral gericht op schrijfvaardigheid. Oftelwel essays, essays en nog eens essays over de meest uiteenlopende onderwerpen. Denk aan ‘iets wat je irriteert’ of ‘je favoriete plek’. Steeds weer een uitdaging om iets te verzinnen om over te schrijven.

Onze klas van 10 internationale studenten bestaat, naast ons, alleen uit Aziaten. Super lieve mensen waar we al vanaf het begin af aan mee optrekken. Ze zijn alleen niet echt gewend aan interactieve lessen. Het blijft dus vaak stil als onze docent een vraag stelt. Gelukkig trekt ze zich hier niets van aan en gaat onverstoord door met haar Amerikaanse inside-jokes, waar we natuurlijk niets van snappen.

Dinsdag en donderdag lijken rustige dagen. Dat is zo wat les betreft. Maar de vrije uurtjes worden snel opgeslokt door kleine regeldingetjes, meetings met de internationale groep en groepsopdrachten.

Inmiddels wonen en studeren we alweer 6 weken op de campus en we hebben het nog steeds goed naar ons zin. De tijd gaat enorm snel en we zijn alweer bezig om het tweede deel van deze reis te plannen.

Round trip
Tot nu toe is het plan om na dit semester vanuit Chicago naar California te gaan. Daar willen we een aantal grote steden zoals San Francisco en Los Angeles bezoeken. Ook willen we graag naar de Grand Canyon maar of dit allemaal in 10 dagen gaat lukken is de vraag. Op 22 december vertrekken we namelijk naar New York waar we samen met Steffanie en Dianne Kerst en Oud en Nieuw zullen doorbrengen. Hier kijken we erg naar uit en beseffen meer en meer dat dit voor Amerikanen helemaal niet vanzelfsprekend is. Veel van onze medestudenten zijn nog nooit in New York geweest. Het is dan wel bijzonder dat wij, als Europeanen, de mogelijkheid hebben om dit te doen.

Tot zo ver dit verhaal, vergeet vooral de foto’s niet te bekijken.

Groeten uit Palos Heights, Illinois

Pssst.. We hebben geen heimwee zolang we maar af en toe een kaartje uit Nederland ontvangen. Hieronder onze adressen.

Trinity Christian College
6601 West College Drive
Palos Heights, Illinois, 60463
United States of America

Onder vermelding van onze naam + mailbox nummer:
Gerlinde van Leeuwen #222 of Jasmijn Lagerweij #551