De lessen zijn begonnen .. - Reisverslag uit Palos Heights, Verenigde Staten van Jasmijn en Gerlinde - WaarBenJij.nu De lessen zijn begonnen .. - Reisverslag uit Palos Heights, Verenigde Staten van Jasmijn en Gerlinde - WaarBenJij.nu

De lessen zijn begonnen ..

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn en Gerlinde

10 September 2014 | Verenigde Staten, Palos Heights

Tja daar zitten we dan op het perron. Ons plan om weer naar Chicago te gaan liep toch iets anders dan gepland. Nadat we onze moed verzameld hadden om te vragen of we een auto mochten lenen van een vriend zijn we naar het station gereden waar bleek dat de trein maar drie keer per dag rijdt. Wat voor ons betekende dat we nog twee uur moesten wachten. We zijn toen maar naar de Mac Donalds gegaan en bedachten ons dat het eigenlijk wel erg raar is dat je daar onbeperkt frisdrank kunt drinken. Maar wat het eten hier betreft verbazen we ons wel vaker. Bijvoorbeeld over de drie warme maaltijden op een dag. En het feit dat hier bijna elke lunch patat wordt geserveerd.

Na twee uur wachten vertrokken we dan toch naar Chicago waar we een fiets hebben gehuurd en langs het meer zijn gefietst. Leuk dat we de stad vanaf de fiets toch weer op een hele andere manier te zien kregen dan te voet. ‘s Avonds hebben we lekker ergens gegeten en zijn daarna nog een rondje gaan lopen tussen de wolkenkrabbers. We beginnen de stad steeds meer te ontdekken en zijn elke keer weer onder de indruk van zoveel verschillende soorten mensen.

De afgelopen twee weken zijn voorbij gevlogen doordat alle lessen zijn begonnen. We hebben kennis gemaakt met de docenten en een aantal aanpassingen gedaan in ons rooster. Tijdens de voorstelrondjes in de les werd veel belangstelling getoond voor het feit dat we uit Nederland komen. Veel Amerikanen zijn nog nooit in Europa geweest en ze vinden het vooral erg bijzonder dat wij vanaf huis binnen zes uur in Parijs kunnen zijn. Bijna iedere student heeft Nederlandse roots door overgrootouders die naar Amerika geëmigreerd zijn en dit levert vaak leuke gesprekken op.

FYF
Op vrijdag 22 augustus begon het First Year Forum, een soort introductie programma voor alle nieuwe studenten. Hiervoor was de jaarlaag opgedeeld in groepjes waar we elkaar tijdens verschillende meetings beter hebben leren kennen. Daarnaast werden onderwerpen behandeld als visie en missie van de school, het wonen op de campus en het grotere geheel zoals de stad Chicago en wordview. We hebben meegeholpen met een vrijwilligersactie voor het Children’s Hunger Fund waar we speelgoed en bonen hebben verpakt. Het introductieprogramma werd afgesloten met Convocation. Een soort dienst waarin het schooljaar werd geopend.

Autorijden
In principe mag Gerlinde hier met haar Nederlandse rijbewijs autorijden. Het is voor ons alleen niet mogelijk om een auto te huren omdat hiervoor een aantal jaar rijervaring vereist is. Dan zit er niks anders om dan vrienden te worden met studenten die een auto op de campus hebben. Dit hebben we gedaan en dankzij Gerlindes uitmuntende rijvaardigheid hebben we genoeg vertrouwen gewonnen een van de auto’s te mogen lenen. Gerlinde heeft zelfs al gereden in een auto van een vriend van een vriend. Volgens het principe: Eigenaar laat zijn vrienden erin rijden en zij mogen op hun beurt mensen erin laten rijden die ze vertrouwen. Het blijft wel oppassen geblazen zonder linkerspiegel hier op de slechte Amerikaanse wegen.

Mode
We kijken onze ogen uit…. Wat betreft mode is deze school (en omstreken) een goed voorbeeld van hoe het niet hoort. De meiden lopen de hele dag in yoga pants of zwarte leggings met een trui. Of nog erger; een shirt van een of ander event van 3 jaar geleden, ook bestaan veel kledingkasten alleen uit Trinity kleding. Om de outfit compleet te maken nog wat sportschoenen met hoogopgetrokken witte sportsokken. De mannen zien er wat kleding betreft redelijk uit afgezien van de baseball shorts maar dit compenseren ze vervolgens met hun kapsel zonder gel, een soort fout geïnterpreteerde out-of-bed look.

After our homework…
Een gemiddelde schooldag bestaat uit lessen van 8 tot 3 en daarna huiswerk. Veel huiswerk waardoor we regelmatig tot 9 uur bezig zijn. Daarna vaak even sporten waar we bij terugkomst om elf uur merken dat iedereen sociaal gezien een beetje tot leven komt. Mensen gaan gerust om 12 uur pizza eten of naar een wafel restaurant en daar doen wij graag aan mee. Of we kijken een film. Of we rijden ‘s nachts rondjes door de buurt. Of we beklimmen een dak van een school. Waar je mee omgaat wordt je mee besmet…. Dit levert vaak hilarische momenten op.

Winkelen
Alle winkels zijn hier groot. Vooral de Target. Een soort goedkope V&D waar alles wordt verkocht wat je maar kunt bedenken en meer. Ook zijn we met een groep studenten naar een shoppingmall geweest waar we konden profiteren van de Labor Day sale en het feit dat het voor ons goedkoper is hier te winkelen. Zeker voor herhaling vatbaar.

Twee weken school gehad, nog 14 weken te gaan, geen heimwee, oftewel; jullie hoeven je geen zorgen te maken!

• 10 September 2014 - 08:01

Moniek Roza:

Hoi meiden,
    Leuk weer iets van jullie belevenissen te lezen! Hou dat vol die verslagen! Erg leuk!
    Jullie maken genoeg mee begrijp ik, ook al krijgen we niet alle details ;-)
    Als ik op het aanrecht klim om de ramen te zemen zegt Bas dat ik moet oppassen. Dus op het dak moeten jullie zeker oppassen! Als Bas dat ziet! ;-)
    Veel plezier en goede studie gewenst!
    Good luck!
    XXX Moniek

• 10 September 2014 - 15:04

Oma En Opa Roza:

Hallo Gerlinde en Jasmijn,

Dat was een heel bericht met allerlei belevenissen, jullie vermaken je wel.

Niet te veel feestvieren en waaghalzen na twaalven 's-avonds. En niet drie keer per dag warm eten. Geen gekkigheid uithalen en goed studeren. Zo, dat waren de vermaningen en wijze raadgevingen van oma en opa.

Wij hebben vorige week maar eenvoudig gefietst in Zeeland (180km) met de vrienden en hiermee zaterdag bbq bij oom Egbert gehad met jouw familie, Bindert en Heleen en Johan en Marlies met de kinderen en Jeanette en Glenn.

We misten jou wel, maar gelukkig hadden we contact via de app. van je moeder.
    Je maakt op deze wijze natuurlijk echt het dagelijkse leven in Amerika mee.

De hartelijke groeten van oma en opa Roza