Het einde komt in zicht - Reisverslag uit Palos Heights, Verenigde Staten van Jasmijn en Gerlinde - WaarBenJij.nu Het einde komt in zicht - Reisverslag uit Palos Heights, Verenigde Staten van Jasmijn en Gerlinde - WaarBenJij.nu

Het einde komt in zicht

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn en Gerlinde

15 November 2014 | Verenigde Staten, Palos Heights

Tijd voor een nieuwe blog. Deze schrijven we vandaag terwijl we genieten van de open haard in het BBC-café. De winter is hier nu echt begonnen, vrij onverwacht dat wel. Maandag liepen we nog zonder jas buiten en de volgende dag was het min drie en dwarrelde kleine sneeuwvlokjes naar beneden. Dat geeft gelijk een gezellig sfeertje. Lang zullen we er niet van genieten want over 4 weken is het semester alweer voorbij en vervolgen we onze reis naar een warmer gedeelte van de VS. Daarover in onze volgende blog meer.

De afgelopen weken waren redelijk druk. Allereerst kwam Jasmijns vriend Chris op bezoek en verbleef 10 dagen op de campus. Best wel even wennen om ineens weer op een andere manier rekening met elkaar te houden. Maar we hebben het erg leuk gehad en het was fijn om weer even tijd met elkaar door te brengen. Chris en Jasmijn zijn samen nog een weekendje Chicago in geweest en op de zaterdag van vertrek zijn we met z’n drieën downtown geweest waar we hebben genoten van een onverwacht zomerse dag. Aan het eind van de dag hebben we Chris weer naar het vliegveld gebracht.

De week daarna was erg druk met onze midterms/tussentijdse toetsen van alle vakken. We hebben dus veel gestudeerd. Gelukkig met goede resultaten. Tussendoor zijn we langzaamaan onze trip naar California en New York aan het plannen. Alles is geboekt en we kunnen gaan aftellen. Toch hebben we hier nog een aantal belangrijke weken voor de boeg met als hoogtepunt Thanksgiving Holiday.
We zijn door medestudent Callie uitgenodigd om samen met nog twee studenten de dagen door te brengen met haar familie in Holland, Michigan. Dit houdt in dat we op woensdag vertrekken en tot maandag gaan genieten van goed gezelschap, heel veel eten en leuke activiteiten zoals schietlessen, quad rijden en Black Friday shopping. We hebben er erg veel zin in en zijn benieuwd hoe Callie’s familie vormgeeft aan deze typische familiedagen.

Als we terugkomen op de maandag erna gaan we aan de slag om te leren voor onze finals. De week erna is namelijk al de laatste week van het semester waarin alle eindtoetsen worden afgenomen. Kortom nog een drukke tijd voor de boeg.

Inmiddels hebben we ook ons afstudeerprofiel gekozen. Gerlinde gaat voor Financieel en Jasmijn voor Innovatief. Het was even lastig om hierin een keuze te maken zonder informatie bijeenkomst maar na een paar mailtjes met de CHE was onze keuze wel duidelijk. Hierdoor beseften we wel dat het einde van ons verblijf in zicht komt en dat de volgende uitdagingen voor onze studie in Nederland alweer voor de deur staan. Stiekem denken we af en toe na over vervolg plannen voor studie in het buitenland. Dat laat wel zien hoe leuk we deze ervaring tot nu toe vinden.
We hebben relatief weinig contact met de CHE behalve dat Jasmijn nog een herkansing moest maken. Best wel apart om hier in de bibliotheek een Nederlandse toets salarisadministratie te zitten leren. Gelukkig kon ze hier de toets herkansen, alleen het resultaat is nog even afwachten.
Veel medestudenten en docenten vinden het nog steeds leuk om vragen te stellen over Nederland. Vaak vertellen we ons standaard verhaaltje over het feit dat Nederland ongeveer net zo groot is als de staat Illinois en dat we in vijf uur naar Parijs kunnen rijden. Een aantal docenten hebben ons gevraagd om een korte presentatie te houden in het kader van cross-culturele lessen. Vandaar dat we af en toe wat extra mogen vertellen over waar we vandaan komen en waarom we hier zijn.

Afgelopen zondagmiddag werden we uitgenodigd om bij de familie van een vriend te komen eten. Was erg gezellig en we hebben een leuke middag gehad inclusief ouderwets sjoelen. Daarnaast hebben we in de kelder schietles gekregen van vader en de twee broers. Na het oefenen met de luchtbuksen mochten we het .40 kaliber pistool proberen wat best wel heel vet was. Gerlinde schoot keurig op het target terwijl Jasmijn bijna de muur kapot schoot. Tegelijk heel bizar om te bedenken hoeveel kracht zo’n pistool heeft en dat veel huishoudens er gewoon één in huis hebben.

Tot zover onze avonturen. We willen jullie bedanken voor alle kaartjes en pakketjes. Het is erg leuk om elke keer weer iets in onze postvakjes te vinden. We hebben inmiddels een behoorlijke voorraad chocolade pepernoten opgebouwd. Zo kunnen we toch nog een beetje Sinterklaas vieren. En daarnaast houdt facebook en het nieuws ons natuurlijk goed op de hoogte van de hele pietendiscussie.

Fijne december dagen toegewenst en we houden jullie op de hoogte.

Groetjes Gerlinde en Jasmijn

• 15 November 2014 - 16:08

Boudewijn:

Leuk om het zo mee te beleven. Geniet er nog even van en veel plezier.